Понятие литургики. Понятие о богослужении. Византийский обряд. Таинство Евхаристии. Византийский чин Божественной Литургии, страница 57

5. Postsanctus (постсанктус): «С сими блаженными силами, Владыко Человеколюбче, и мы грешнии вопием и глаголем: «Свят еси яко воистину и Пресвят, и несть меры великолепию святыни Твоея и Преподобен во всех делех Твоих, яко правдою и судом истинным вся навел еси на ны (исповедуется праведность Божия). Создав бо человека (тема сотворения человека), персть взем от земли, и образом Твоим, Боже, почет, положил еси его в рай сладости, безсмертие жизни и наслаждение вечных благ в соблюдении заповедий Твоих обещав ему. Но преслушавша Тебе истинного Бога, создавшего его, и прелестию змиевою привлекшася, умерщвленна же своими прегрешеньми, изгнал еси его праведным Твоим судом, Боже, от рая в мир сей, и отвратил еси в землю, от неяже взят бысть, устрояя ему еже от пакибытия спасение в Самем Христе Твоем. Не бо отвратился еси создания Твоего в конец, еже сотворил еси Блаже, ниже забыл еси дела рук Твоих, но посетил еси Многообразне, ради милосердия милости Твоея. Пророки послал еси, сотворил еси силы святыми Твоими, в коемуждо роде благоугодившими Тебе. Глаголал еси нам усты раб Твоих пророков, предвозвещая нам хотящее быти спасение. Закон дал еси в помощь, ангелы поставил еси хранители (описание домостроительства Божия в Ветхом Завете: как Бог обращался с человеком в Ветхом Завете всячески его направляя ко спасению). Егда же прииде исполнение времен, глаголал еси нам самем сыном Твоим, имже и веки сотворил еси, иже Сый сияние славы Твоея и начертание ипостаси Твоея, нося же вся глаголом силы Своея, не хищение непщева еже быти равен Тебе Богу и Отцу (не посчитал хищением для Себя быть равным Богу Отцу – это из апостола Павла). Но Бог Сый Превечный, на земли явися и человеком споживе».

Здесь мы видим длинное, длинное повествование о домостроительстве спасения: и о Ветхом Завете, и о пришествии, и дальше об искуплении. Оно достаточно развернутое и в нем приводится масса библейских цитат: если из него вычесть все библейские цитаты, то мы получим практически постсанктус краткой анафоры Василия Великого. То есть Василий Великий к краткой версии добавил очень много библейских цитат, расширил ее за счет Библии. В IV в. это был популярный способ переделки анафор. Не только Василий Великий, но и другие составители анафор вставляли в анафоры множество библейских цитат.

«Но Бог Сый превечный, на земли явися и человеком споживе. И от Девы Святыя воплощся, истощи Себе зрак раба прием, сообразен быв телу смирения нашего, да нас сообразны сотворит образу славы Своея. Понеже бо человеком грех вниде в мир, и грехом смерть, благоволи единородный Твой Сын, Сый в недрех Тебе Бога и Отца, быв от жены Святыя Богородицы и Приснодевы Марии, быв под законом, осудити грех во плоти Своей, да во Адаме умирающе, оживотворятся в Самем Христе Твоем. И пожив в мире сем, дав повеления спасительная оставив нам прелести идольская, приведе в познание Тебе истиннаго Бога и Отца, стяжав нас Себе люди избраны, царское священие (царское священство), язык свят (народ святой). И очистив водою, и освятив Духом Святым, даде Себе измену смерти, в нейже держими бехом, продани под грехом. И сошед крестом во ад, да исполнит собою вся, разреши болезни смертныя. И воскрес в третий день, и путь сотворив всякой плоти к воскресению из мертвых, зане не бяше мощно держиму быти тлением начальнику жизни, бысть Начаток умерших, преображен из мертвых, да будет Сам вся, во всех первенствуяй. И восшед на небеса, седе одесную величествия Твоего на высоких, иже и приидет воздати комуждо по делом его (домостроительство спасения от сотворения человека до Второго пришествия).

Это постсанктус – продолжительное изложение истории домостроительства спасения человека, начиная с описания сотворения человека и заканчивая описанием Тайной Вечери, Креста, Воскресения, Вознесения и Второго пришествия Христа. Мы видим, что Христос: «да повеления спасительные, оставить ереси идольские», затем говорится о Кресте, Воскресении, то есть полностью описывается все домостроительств спасения до Второго пришествия, до конца времен.

6. Дальше идет institutio (институцио): «Остави же нам воспоминания спасительного Своего страдания сия, яже предложихом по Его заповедем. Хотя бо изыти (когда хотел пойти) на вольную и приснопамятную и животворящую свою смерть, в нощь, в нюже предаяше Себе за живот мира, прием хлеб на святыя Своя и пречистыя руки, показав Тебе Богу и Отцу, благодарив, благословив, освятив, преломив. Даде святым Своим учеником и апостолом, рек: «Приимите, ядите, сие есть тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов». Подобно и чашу от плода лознаго прием, растворив, благодарив, благословив, освятив. Даде святым Своим учеником –и апостолом, рек: «Пийте от нея вси, сия есть кровь моя Новаго Завета, яже за вы и за многи изливаемая во оставление грехов»».

И дальше заповедь: «Сие творите в Мое воспоминание». Так как у Луки. А дальше слова Павла, вложенные в уста Самого Христа (с этим мы уже сталкивались в анафоре Марка). Это вообще характерно для многих анафор. Получается три заповеди: «приимите ядите», «пийте от нея вси» и «сие творите в Мое воспоминание. Елижды бо аще ясте хлеб сей и чашу сию пиете …». Получается три раза: приимите, пийте и творите. «Елижды бо аще ясте хлеб сей и чашу сию пиете Мою смерть возвещаете, Мое воскресение воспоете» Эти слова из Первого Послания к Коринфянам. Здесь эти слова вложены в уста Спасителя, может быть это на самом деле слова Христа, просто Павел пересказал. Это было «institutio» («институцио»).