[21] Hawker R. Idiom post-medium: Richter painting photography // Oxford Art Journal. – 2009. – P. 276.
[22] Laxton S. As photography: mechanicity, contingency, and other-determination in Gerhard Richter’s overpainted snapshots // Critical Inquiry. – 2012. – Vol. 38. – P. 787.
[23] Зонтаг С. О фотографии. С. 118.
[24] Laxton S. As photography: mechanicity, contingency, and other-determination in Gerhard Richter’s overpainted snapshots // Critical Inquiry. – 2012. – P. 787.
[25] Storr R. Gerhard Richter: Forty Years of Painting. – New York: The Museum of Modern Art, 2002. – P. 299.
[26] Ibid. P.68.
[27] Ibid. P. 68.
[28] Chevrier J.-F. Between the Fine Arts and the Media (the German Example: Gerhard Richter) // Photography and Painting in the Work of Gerhard Richter. Four Essays on Atlas. – Barcelona, 1999. – P.42.
[29] Ibid. P. 38.
[30] Ibid.
[31] Storr R. Gerhard Richter: Forty Years of Painting. – New York: The Museum of Modern Art, 2002. – P. 307.
[32] Buchloh B. Interview with G. Richter // Art in Theory 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas. – Oxford UK, Cambridge, USA, 1993. – P. 1039.
[33] Ibid. P. 1039.
[34] Мнение Б. Бухло, озвучиваемое им во многих работах, посвященных творчеству Рихтера.
[35] Storr R. Gerhard Richter: Forty Years of Painting. – New York: The Museum of Modern Art, 2002. – P. 303.
[36] Ibid. P. 88.
[37] Ibid. P. 304.
[38] Ibid. P. 307.
[39] Ibid.
[40] Цит. по.: Storr R. Gerhard Richter: Forty Years of Painting. – New York: The Museum of Modern Art, 2002. – P. 77.
[41] Ibid. P. 79.
[42] Elkins J. What painting is. – New York; London: Routledge, 1999. – P. 4.
[43] Ibid. P. 82.
[44] Краусс Р. Заметки об индексе // Р. Краусс. Подлинность авангарда и другие модернистские мифы. – М.: Художественный журнал, 2003. – С. 217.
[45] Цит. Рихтера по: Hawker R. Idiom post-medium: Richter painting photography // Oxford Art Journal. – 2009. – P. 792.
[46] Laxton S. As photography: mechanicity, contingency, and other-determination in Gerhard Richter’s overpainted snapshots // Critical Inquiry. – 2012. – P. 778.
[47] Elkins J. What painting is. – New York; London: Routledge, 1999. – P. 110.
[48] Storr R. Gerhard Richter: Forty Years of Painting. – New York: The Museum of Modern Art, 2002. – P. 305.
[49] Laxton S. As photography: mechanicity, contingency, and other-determination in Gerhard Richter’s overpainted snapshots // Critical Inquiry. – 2012. – P.783.
[50] Происходит от глагола «übermalen», что означает «переписывать» (картину, фреску).
[51] Раппапорт А. 99 писем о живописи. – М.: НЛО, 2004. – С. 329.
[52] Там же.
[53] Там же. С. 330.
[54] Фридлендер М. Об искусстве и знаточестве. – СПб.: А. Наследников, 2013. – С. 107.
[55] Antoine J.-Ph. Photography, painting and the real. The question of landscape in the painting of Gerhard Richter // Gerhard Richter. – Paris, 1995. – P. 78.
[56] Ibid. P. 71.
[57] Зонтаг С. О фотографии. – М.: Ад Маргинем Пресс, 2013. – С. 29.
[58] Antoine J.-Ph. Photography, painting and the real. The question of landscape in the painting of Gerhard Richter // Gerhard Richter. – Paris, 1995. – P.77.
[59] Ibid. P.65.
[60] С более поздним вариантом этого полотна Вермеера («Читающая девушка в голубом») картину Рихтера роднят, скорее, композиционные особенности.
[61] Storr R. Gerhard Richter: Forty Years of Painting. – New York: The Museum of Modern Art, 2002. – P. 306.
[62] Раппапорт А. 99 писем о живописи. – М.: НЛО, 2004. – C. 331.
[63] Цит. по: Antoine J.-Ph. Photography, painting and the real. The question of landscape in the painting of Gerhard Richter // Gerhard Richter. – Paris, 1995. – P. 54.
[64] Storr R. Gerhard Richter: Forty Years of Painting. – New York: The Museum of Modern Art, 2002. – P. 75.
[65] Ibid.
[66] Ibid. P. 76.
Уважаемый посетитель!
Чтобы распечатать файл, скачайте его (в формате Word).
Ссылка на скачивание - внизу страницы.