Prices and markets. Types of market, страница 26

·  Суд Нарушений свободы конкуренции

Это - ветвь Высокого суда, который был настроен, чтобы иметь дело с ограничительной торговой практикой. Решение Суда становится частью британского закона.

Соглашение между фирмами, которые имеют эффект ограничения соревнования, должно быть зарегистрировано в Генеральном директоре Добросовестной конкуренции, который может тогда направить их в Суд Нарушений свободы конкуренции. Задача Суда состоит в том, чтобы смотреть на способ, которым нарушение свободы конкуренции работает, и затем решить, вредно ли это для общественного интереса. Это может, например, решить, что нарушение свободы конкуренции должно быть сделано незаконным потому что

28)  это ограничивает соревнование и позволяет фирмам держать цены выше, чем они были бы без такого соглашения, или

29)  это препятствует тому, чтобы другие фирмы вошли в промышленность, или

30)  это ограничивает свободу потребителей выбора.

Ответьте на них вопрос, основанный на тексте выше:

a)  Монополии могут использовать свою рыночную власть зарядить цены?

b)  Кто управляет, относятся к монополиям в поставке услуг так же как товаров?

c)  Кто ответственен за наблюдение, что политика правительства по монополиям соревнование выполнена?

d)  В чем заключается функция MMC?

2.4 Protecting the consumer

In a perfectly free market, the individual consumer is in a weak position when dealing with suppliers of goods and services. He or she does not have the technical knowledge or the experience of the business world which is usually possessed by sellers or goods and services. For this reason, the government has taken powers to protect consumers and to make sure that they are not deliberately misled or dealt with unfairly by firms selling goods and services.

The Director-General of Fair Trading acts as the consumers’ watchdog. His duties include the following:

31)  proposing new laws to end unfair trading practices,

32)  encouraging trade associations to draw up codes of good conduct for their member firms,

33)  dealing with manufacturers and traders who persistently commit offences,

34)  Keeping the public informed of their rights by publishing pamphlets and booklets.

The major Acts of Parliament which deal with consumers’ rights are as follows.

·  The Sale and Supply of Goods Acts

This legislation requires that the goods supplied must satisfy three conditions:

a)  They must be of merchantable quality. For example, if a consumer buys a pre-packed garment and finds a hole in it when it is unpacked, he or she has the right to return the garment.

b)  The goods must be fit for the purpose for which goods of that kind are normally used. A lawn-mower must be capable of cutting grass; a dishwasher must be capable of washing dishes, and so on.

c)  The goods must be as described on the package, on a display sign or by the seller in person.

If any of these conditions is not met, the buyer has the right to reclaim money spent on the goods. But the buyer must exercise due care. If he or she examined the goods when making the purchase and the faults were apparent or were pointed out by the seller, the buyer has no rights against the seller.

·  The Trade Description Act

This Act makes it an offence for traders to describe inaccurately the goods or services being sold. For example, it is an offence for a retailer to label a garment ‘all wool’ if it consists of a mixture of wool and nylon. A spoken inaccurate description is just as much an offence as a written one.

1)  The Unsolicited Goods and Services Act

This Act makes it an offence for a firm to demand payment for goods which have not been ordered. Such goods are usually sent by post. The consumer is under no obligation to return goods and which he or she has not ordered: it is up to the firm which sent them to collect them.

·  The Weight and Measures Act