Prices and markets. Types of market, страница 19

Иметь выбор, конкурировать, ценовое соревнование, занизить домашние товары, быть примечательными, быть ограниченными, заклеймить товары, рекламу, чтобы использовать привлекательную упаковку, розничные выходы, чтобы установить цену, чтобы принять во внимание, чтобы сократить качество, небольшие средние стоимости производства, чтобы управлять кривой требования, чтобы влиять на цену, барьеры для доступа, чтобы предоставить, что полномочия, национализированные отрасли промышленности, юридические монополии, патентуют единственное право, слияние, объединение, картель, осуществимые депозиты, крупномасштабное производство, чтобы сформировать ассоциацию, чтобы снабдить товары, расточительное дублирование, капитальное оборудование, чтобы быть под давлением, нехваткой соревнования, чтобы сделать экс-давление, чтобы взять чрезмерную прибыль, чтобы быть вредным для, единственная устойчивая монополия, чтобы вести дело, ограничительную торговую практику, чтобы иметь коммерческое качество, чтобы исправить деньги, чтобы осуществить должна заботу, чтобы потребовать оплату, чтобы быть под обязательством, чтобы купить в кредит, чтобы купить взносом, сделать обязательным для, расследовать жалобы, ‘прогулку - в’ обслуживании, чтобы замедлить темп инфляции, чтобы уменьшить неравенства дохода богатство, чтобы обанкротиться, чтобы возместить ущерб.

Ответьте на эти вопросы прежде, чем Вы прочитаете текст:

4.  Как Вы понимаете конкуренцию?

5.  Какие типы монополии Вы знаете?

6.  Что такое 'национализация'?

2) Reading

2.1 Competition

In the markets for most of the things we buy we have a choice. Whether we are buying a motor car, a tube of toothpaste or a holiday abroad, we find several firms competing for out custom. Firms compete with each other in different ways.

·  Price competition

The main form of competition is price competition, where firms try to ‘under-price’ their competitors. This is very common in the markets for groceries and other household goods. It is probably most noticeable in the competition between supermarkets, the large DIY stores and discount stores selling electrical appliances.

·  Non-price competition

Competition between firms, however, is not confined to price competition: it can take many other forms. Firms may compete by

5)  branding their goods and making the brand name familiar by means of advertising,

6)  using attractive packaging,

7)  offering improved services to customers, such as better after-sales service and better guarantees,

8)  creating more attractive retail outlets,

9)  offering ‘free’ gifts (e.g. drinking glasses), special offers (e.g. gifts in exchange for collections of packet tops or wrappers) or the chance to win prizes in competition,

10)  providing easier and cheaper hire-purchase facilities.

2.1.1 Some features of competition

1.  In a competitive market, firms are not free to set any price they wish.

2.  If the competition between firms is very fierce, prices will be forced downwards to levels which are very close to the firms’ costs of production.

3.  An important feature of market in which several firms are competing is the fact that consumers will have a choice.

4.  Competition may force firms to cut the quality of their goods as a way of reducing costs and prices.

5.  If a market is being supplied by many small firms, each trying to produce something slightly different from the products of other firms,

11)  there may be an excessive variety of products, and

12)  small-scale production could mean relatively high average costs.

6.  Supporters of competition argue that it forces firms to be efficient.

The penalty for being inefficient is to be driven from the market by more efficient firms.

Answer these question based in the markets?

1.  Do we have a choice in the markets?

2.  What is the main form of competition?

3.  In what way may firms compete by?