Our institute. We study anatomy. How i got my certificate of health. The working day of a district doctor. At the chemist’s. Classes in therapy. At the surgical department, страница 13

1.  Where does the pain radiate in case of angina pectoris?

2.  What does the nurse usually record?

3.  Who is the doctor in charge of this ward?

4.  What methods of examination do you know?

5.  What is your occupation?

6.  What medicine produces a marked effect on you when you are ill with the grippe?

7.  What is the onset of quinsy?

8.  Do you suffer from breathlessness?

9.  Do you often cup yourself?

10.  Are your heart sounds dull?

11.  When does the pain in the substernal area increase?

IV. ПЕРЕВЕДИТЕ СЛОВОСОЧЕТАНИЯ НА АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

Они ознакомились с работой приёмного покоя; дежурная медсестра измеряет температуру пациентов; лечащий врач делает обход палат; делать уколы; записывать первоначальный диагноз; начало заболевания было внезапным и тяжёлым; страдать от одышки; произвести заметное действие на пациента; опрос пациента; сердечное отношение; заполнять историю болезни пациента; увеличиваться при малейшем физическом напряжении; границы сердца были расширены; глухие сердечные тоны; снятие электрокардиограммы; сильная боль в загрудинной области; боль, отдающая в плечо; анализы крови  и мочи; назначить пациенту постельный режим; долг врача; выписать из больницы полностью вылеченным.

IV. ВСТАВЬТЕ  ПРЕДЛОГИ, ГДЕ НЕОБХОДИМО

1.  The students acquainted themselves ___ the work ___ the in – patient department and the work  ___ the nurses ___ duty.

2.  There the nurse ___ duty fills ___ the patients’ case histories.

3.  Doctors ___ charge make their daily rounds ___ the wards ___ the morning.

4.  The pain ___ the heart and substernal area radiated ___ the left arm and shoulder.

5.  He suffered ___ breathlessness.

6.  The pain increased ___ the slightest physical exertion.

7.  The doctor made ___ the diagnosis ___ angina pectoris.

8.  The doctor ___ charge administered ___ the patient a bed regime, a proper treatment consisting ___ injections, powders, mixtures and diet.

9.  The course ___ treatment produced a marked effect ___ the patient.

10.  He was discharged ___ the hospital completely cured.

11.  The duty ___ a doctor is to treat the patients not only ___ remedies, but ___ a kind word and hearty attitude.

V. ЗАКОНЧИТЕПРЕДЛОЖЕНИЯ

1.  During their classes the students acquainted themselves with ___.

2.  The nurse on duty fills in ___.

3.  She records ___.

4.  The students learn ___.

5.  The methods of examination are ___.

6.  Doctors in charge make ___.

7.  Doctors on duty make ___.

8.  The students remembered ___.

9.  The onset of the disease ___.

10.  The patient suffered from ___.

11.  The pain and breathlessness increased ___.

12.  The borders of the heart ___.

13.  Heart sounds ___.

14.  The pulse was ___.

15.  It was necessary to ___.

16.  The doctor made the diagnosis ___.

17.  The doctor in charge administered ___.

18.  The course of treatment produced ___.

19.  The duty of a doctor is ___.

VI. ОТВЕТЬТЕ НА ВОПРОСЫ

1.  What do classes in Therapy deal with?

2.  What is the duty of the nurse in the reception ward?

3.  What does the nurse on duty record?

4.  What do the nurses on duty do at the in – patient department?

5.  What methods of examining a patient do you know?

6.  Can you describe the daily rounds of the wards at the in – patient department?

7.  How did the patient ill with angina pectoris look like?

8.  What did he suffer from?

9.  When did the pain and breathlessness increase?

10.  Where did the pain radiate?

11.  What was it necessary to do to make a correct diagnosis?

12.  What treatment did the doctor in charge administer the patient?

13.  What effect did the treatment produce on the patient?

14.  What did the students understand?

VII. ПЕРЕВЕДИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ НА АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

1.  Во время занятий по Терапии студенты ознакомились с работой приёмного покоя.

2.  Дежурная медсестра заполняет истории болезни пациентов.

3.  Она записывает их имя, возраст, профессию, адрес и первоначальный диагноз, поставленный участковым врачом.

4.  Дежурные медсёстры измеряют температуру пациентов, делают им инъекции, ставят банки и горчичники и выдают лекарства.

5.  Студенты ознакомились со способами обследования пациентов: опрос, наружный осмотр, перкуссия, аускультация, пальпация, измерение кровяного давления, лабораторные анализы, снятие электрокардиограммы.

6.  Лечащие врачи делают обход палат утром.

7.  Студенты запомнили пациента, состояние которого было очень плохим.

8.  Начало заболевания было внезапным и тяжёлым.

9.  Боль в сердце и загрудинной области распространялась в левую    руку.

10.  Он страдал от одышки.

11.  Одышка и боль усиливались при малейшем физическом напряжении.

12.  Его губы были синюшными.

13.  Границы сердца были расширены.

14.  Сердечные тоны были глухими, пульс был неритмичным.

15.  Врач поставил диагноз стенокардии.

16.  Врач назначил пациенту надлежащее лечение.

17.  Курс лечения произвёл заметное действие на пациента.

18.  Он был выписан из больницы полностью вылеченным.

19.  Долг врача – лечить пациента не только различными средствами, но и добрым словом и сердечным отношением.

AT THE SURGICAL DEPARTMENT

            Many of my fellow-students dream of becoming surgeons after graduating from the Gomel Medical Institute. So, we were eager to attend our classes in Surgery at the surgical department of the Gomel Regional Hospital.

            First, we attended the reception ward of this department and learnt the duty of the nurse there. We helped the nurse to undress the patients, give them a general rubdown and put on them hospital gowns. We did our best not to cause the patients any additional pain, not to harm them, that was why we were very careful in handling patients.