Проработка перехода Ливерпуль (Великобритания) – Дублин (Ирландия), страница 10

Hospitalisation is available, but seamen will only be admitted if immediate treatment is required. It is preferred for foreign seamen requiring hospital treat­ment to be repatriated, if able to travel.

Dentist available by appointment only.

TANKERS: See "Bulk Liquid Facilities

DENSITY: River Mersey salt water. Docks approximately 1024:

FRESH WATER: Available at all berths, ex-quay. No water barges available. Rate of de­livery 15-20 t.p.h. FUEL: Most major oil companies are represented and can supply range of fuels of various viscosities. Notice required depends on the berth at which vessel is lying as bunkers are supplied ex-lighter at most berths, Notice required can vary depending on availability of barges, but generally at least 3 to 4 days notice is required.

DRY DOCKS: Largest (Cammel Laird) - length 950 ft. x 140 ft. Also 7 smaller dry docks (M.D.H.C., Wright and Beyer, and Mannings Marine)

 SURVEYORS: (1) Caleb Brett and other companies available.(2) Lloyds, A.B.S. and B.V. are available.

OPENING/CLOSING HATCHES: Carried out by ship's crew for bulk cargoes and by stevedores for general cargoes.

CERTIFICATES:Register/Certificate of Measurement. Certificate of British Tonnage (if issued). Safety Radio Certificate. Safety Construction Certificate. Safety Equipment Certificate, Load Line Certificate. Derat Certificate. Cargo Gear Test Certificates.

CUSTOMS ALLOWANCES: Crew members who remain on vessel during vessel's stay In port may be allowed, under certain conditions, to keep, for their own use on board, small quantities of any tobacco spirits and other goods declared on Customs Form C.142. The amount allowed depends on the num­ber of days the vessel is In port.

CARGO GEAR: Cargo Gear Certificates must be produced with the necessary up-to-date endorsement.

REPATRIATION: Can be effected, but must be arranged through Agent so that Immigration Clearance Can be arranged.

AIRPORT: City Centre to Airport approximately 7 miles, regular service to London for International connections.

TIME: British Standard Time, which is 1 hour in advance of Greenwich Mean Time, reverting to GMT in Winter months.

HOLIDAYS: Good Friday; Easter Monday (movable) 1st Monday in May; last Monday in May; last Monday in August or first Monday in September, whichever may be closest to August 31st. December 25th 26th and New Year Day. Weekly holidays Saturday Sunday & can be worked on official holi­days, other than 25th-26th December arrangements can be made for cargo to be worked on Sundavs

POLICE/AMBULANCE/FIRE: Telephone 999, ask for services required

TELEPHONES: A temporary telephone can be placed on board a vessel, at most berths, whilst in port.

SHORE LEAVE: All bona fide crew members may be granted temporary shore leave during the vessel's stay in port, on condition that they leave in the same ship. This permission does not apply to any alien member of the crew who is refused leave to land by an Immigration Officer, or to whom an Immi­gration Officer has given notice prohibiting him from landing without leave. IDENTIFICATION CARDS: Not required.

garbage DISPOSAL: Skips can be provided alongside. Bootle Barge Ltd: (051) 442-2508. M.D.H.C. (Cleansing and Salvage Section) (051) 200-8124.

WASTE OIL DISPOSAL: Not available.

CURRENCY: Pound sterling. Rate U.K.E1.00     U.S.$1.82 (7.2.92). DEVELOPMENTS: Floating crane "Mersey Mammouth" with capacity 250 tonnes operational

AUTHORITY: The Mersey Docks and Harbour Company, Port of Liverpool Building, Pier Head, Liverpool L3 1BZ. 7M (051) 2 00-2020. Jf/ex; 627013 MDH Q. Contact: Captain J.F. , Mar'ne derations Manager (Tel: (051) 700-2114, 200-7075, 200-71

4. Штурманская справка по порту прихода.

Дублин:    

Оборудован в обширном мелководном устье реки Лиффи (Liffey), впадающей в вершину бухты Дублин.

Порт Дублин – основной морской порт Ирландии, через который осуществляются почти все внешнеторговые связи. Он  располагает бассейнами, доками и многочисленными причалами. В порт ведет фарватер, углубленный до 7,8 м. Порт доступен для судов с осадкой 10,06 м при средней высоте полных вод квадратурного прилива, для судов с осадкой 10,36 м при средней высоте полных вод и для судов с осадкой 10,82 м при средней высоте полных вод сизигийного прилива.

Портовые средства и борудование: в порту имеется шесть буксиров; три из них имеют мощность по 1471 кВт. В порту много складов, кранов для обработки навалочных и контейнерных грузов, есть транспортеры.

Портовые правила: при следовании по фарватеру, ведущему по реке Лиффи, необходимо идти с умеренной скоростью, соблюдая особую осторожность при прохождении танкера, ошвартованного у нефтяного причала причала (53°20,5’N 6°11,1’W). К W от восточного нефтяного пирса (53°20,7’N 6°12,2’W) скорость судна не должна превышать 4 уз.

Фарватер начинается в 3 милях к E от основания мола Грейт-Саут-Уолл. Стороны фарватера ограждаются светящими буями. Глубина на фарватере от светящего буя №1 до бассейна Александра 7,8 м, далее к W от бассейна Александра глубины постепенно уменьшаются до 3 м и менее.

Якорные места: Якорное место находится в 2,8 кбт к NE от основания мола Ист-Пир гавани Дун-Лэаре. Глубина на нем 9;  грунт – песок и галька, якоря держит хорошо.

5. Предварительная прокладка.

5.1. Выбор и прокладка курсов.

Переход по маршруту Ливерпуль - Дублин является несложным переходом, как в плане выбора оптимального пути, так и в плане безопасности мореплавания по данному маршруту. Район плавания (Ирландское море) является достаточно хорошо изученным районом плавания, имеются достаточно точные сведения о рельефе дна, глубинах, берегах, навигационных опасностях и т.д., а также сравнительно неплохо оборудован различными видами СНО, а также дифференциальными станциями спутниковых НС.