Answer the questions on the text
1. What was greatly developed in Roman times?
2. What was Galen?
3. Where did he have his practice?
4. What did Galen experiment on?
5. Why do you think the school for gladiators was a good school for training in surgery?
XIV. Read and translate the text. Put questions to each sentence
A Case History.
A 40 year old man came home from his work. In the evening he felt a bad headache and cold. Next morning his wife called a doctor.
The doctor examined the man and found all the symptoms of influenza. His temperature was 38,50C (thirty-eight point five). He was hoarse and had a bad cough, he often sneezed.
The doctor prescribed the man some medicine and told him to stay in bed for several days. The man took medicine regularly and followed a strict bed regime. In a few days his temperature became normal, there was no pain in the limbs and joints but remained hoarse for several days. In two weeks he was well again and went to work.
1. joint |
[`ʤɔınt] |
1. сустав |
2. to be hoarse |
[`hɔ:s] |
2. охрипнуть |
XV. Change the following statements into questions beginning with the question-words given in brackets. Use the model
Model: |
Last night we watched a football mach on TV (When?) When did we watch a football match on TV? |
1. I finished school in 1980. (When?)
2. I studied French at school. (Where?)
3. They got up at 7 o’clock yesterday. (When?)
4. She worked at a big factory last year. (Who?)
5. He got to the Institute by bus. (Where?)
6. Pete made a mistake in his dictation. (Who?)
7. I saw him at the library. (Whom?)
8. I worked at the library yesterday. (When?)
9. The students had a dictation last week. (What?)
10. I met my friend in the canteen. (Where?)
11. They went to Minsk last week. (Where?)
12. She knew English very well when she was a student. (When? How well?)
13. She translated this text with a dictionary. (How?)
14. They spoke French very badly. (How well?)
15. Yesterday we got home by taxi. (How?)
16. I wrote two letters yesterday. (How many?)
17. My friend wrote to me very often last year. (How often?)
18. They were at their office yesterday morning. (When? Who?)
XVI. Переведите предложения на английский язык, обращая внимание на время глагола-сказуемого.
А.
1. Им понравился новый фильм? – Да, он им очень понравился.
2. Я прочитал его статью на прошлой неделе.
3. Я не видел его вчера.
4. Погода была хорошая, и дети попросили повести их в парк.
5. Где мы видели его на прошлой неделе? – Мы видели его в театре. Он был там с сестрой.
6. Им не понравилась статья из этого журнала.
7. Где вы были вчера? Я не видел вас в институте.
8. Какой фильм вы смотрели вчера по ТВ? – Мы смотрели интересный фильм о животных.
9. Он не обедал дома позавчера, потому что был в библиотеке.
10. Где ты был вчера? – Я ходил в кино. – Тебе понравился фильм? – Да, фильм был очень интересный. – Когда ты пришел домой? – Я пришел домой поздно и сразу же лег спать.
В.
Моя подруга Аня пришла ко мне в субботу после занятий. Мы решили повторить перед диктантом слова (из) первых пяти уроков. Мы начали заниматься в шесть часов вечера. Я люблю работать с Аней. Она много читает и хорошо знает английский язык. Мы повторили слова и прочитали тексты. Мы также повторили грамматические правила и сделали много упражнений. Потом Аня задала мне много вопросов, и я на них ответила. Мы потратили на это много времени. Мы закончили работать в 8 часов вечера. «Я хочу пойти в кино и посмотреть новый фильм. Хочешь пойти со мной?» - спросила Аня. «С удовольствием, - ответила я. – Моя сестра смотрела его на прошлой неделе, и он ей очень понравился». Мы пришли в кино. Фильм продолжался 2 часа и закончился в 11 вечера. Мы пришли домой поздно, и Аня осталась у нас. В воскресенье мы решили поехать за город. Погода была хорошая, и мы провели за городом 3 часа. Мы приехали домой в 5 часов вечера. После обеда мы пошли к друзьям Ани. Мы хотели пойти с ними погулять вечером, но потом решили сходить в театр.
С.
1. Он много занимался, потому что очень хотел сдать конкурсные вступительные экзамены успешно.
2. Вчера в нашей лаборатории мы провели трудный, но интересный опыт на животных.
3. Студенты нашей группы приняли активное участие в вечере.
4. Он закончил институт год назад.
5. Этот студент справился с заданием очень хорошо.
6. Вчера студенты нашей группы законспектировали лекцию по анатомии.
7. Он очень хотел поступить в медицинский институт.
8. Когда Аня была студенткой, она очень интересовалась химией и уделяла большое внимание этому предмету.
9. В прошлом году я всегда обедал в студенческой столовой.
10. Этот доктор лечил моего приятеля-студента от гриппа две недели назад.
11. Результаты наших опытов были очень важными.
12. Он сделал все, чтобы поступить в этот институт.
XVII. Read and translate the poem
My Mother
Who fed me when I was a child,
And held me in her arms so kind?
- My Mother.
Who sat and watched my childish head,
When I was sleeping in my bed?
- My Mother.
When pain and illness made me cry,
Who looked upon my heavy eye?
- My Mother.
Who ran to help me when I fell,
And would some funny story tell?
- My Mother.
And can I ever stop to be
So loving and so kind to thee
Who was so very kind to me,
- My Mother?
And when you are sick and old and gray,
My healthy arm will be your stay,
And I shall calm your paints away,
- My Mother.
Уважаемый посетитель!
Чтобы распечатать файл, скачайте его (в формате Word).
Ссылка на скачивание - внизу страницы.