Основы грамматики английского языка для студентов-медиков. Раздел III, страница 2

3.  She always takes notes of the lectures, but her friends (seldom, to take notes of the lectures).

4.  We often carry on interesting experiments, but John (never, to carry on them).

5.  I always pay attention to laboratory findings, but he (never, to pay attention to them).

6.  We always work hard for our examinations, but she (never, to work hard for them).

7.  I always follow my parents’ advice, but my group-mate (seldom, to follow advice) of his parents.

VIII. Express a contrasting idea

Model: I like to play chess (draughts).

I like to play chess, but I don’t like to play draughts.

1.  Pete copes with his Biology well. (Latin)

2.  My brother learns English. (French)

3.  She dances well. (to sing)

4.  This professor delivers lectures on weekdays. (week-ends)

5.  I spend much time on Anatomy. (English)

6.  He carries on research work in Physics. (Chemistry)

7.  We belong to Anatomy scientific circle. (the scientific circle in Philosophy)

8.  I know Physics. (Mathematics)

IX. Answer the questions

1.  What Institute do you study at?

2.  What year student are you?

3.  When do your classes begin?

4.  Does your friend attend all the lectures?

5.  Do you sometimes miss classes?

6.  Where do you live?

7.  Where do your parents live?

8.  When and where do your group-mates have dinner?

9.  Does your best friend carry on any research work?

10.  What subjects do you like to study?

11.  Who belongs to scientific circles?

12.  How much time do you spend on your Anatomy?

13.  Does your friend cope with every subject?

14.  Why are you eager to be a doctor?

X. Ask your friend

Спросите своего друга:

1.  организовывает ли он какие-либо дискуссии;

2.  уделяет ли он достаточно внимания своему здоровью;

3.  всегда ли он слушает лекции с большим вниманием;

4.  посещает ли он концерты;

5.  занимается ли он в аспирантуре;

6.  готовится ли он к занятиям каждый день;

7.  какие предметы включает программа обучения 2-го курса;

8.  когда он обычно сдает экзамены;

9.  какие опыты он проводит.

XI. Translate into English

1.  Многие мои однокурсники занимаются в научных кружках.

2.  Мы часто получаем интересные данные на лабораторных занятиях.

3.  Какие экспериментальные данные он обычно применяет на практике?

4.  Многие мои одногруппники живут в институтском общежитии.

5.  Каждый год много студентов заканчивает наш университет.

6.  Кто читает лекции по биологии?

7.  У него глубокие знания по медицине.

8.  Иногда мой друг лечит меня от гриппа.

9.  Она часто принимает участие в дискуссиях.

10.  Он тратит много денег на книги.

11.  Ты получаешь стипендию?

12.  Моя подруга не отстает ни по какому предмету.

13.  Ее подруга не работает много над анатомией.

PRESENT CONTINUOUS TENSE

НАСТОЯЩЕЕ ПРОДОЛЖЕННОЕ (ДЛИТЕЛЬНОЕ) ВРЕМЯ

Употребление

1.  Действие, происходящее в данный момент времени. Для указания конкретного момента используются указатели времени: now – сейчас; atpresent, atpresentmoment – в настоящий момент

They are drinking tea now. – Онипьютчайсейчас.

2.  Параллельные действия, происходящие одновременно в данный момент времени. Одновременность вводится союзами when – когда, while – пока

While he is reading, she is watching TV. – Покаончитает, онасмотриттелевизор.

3.  Действие, запланированное на ближайшее время.

The train is leaving in a minute. – Поездотправляетсячерезминуту.

4.  Конструкция “to be going to” (собираться что-то сделать) выражает намерение совершить действие в будущем.

Iamgoingtovisitmyparents. – Я собираюсь навестить своих родителей.

Образование

tobe + Ving

Утвердительная

Вопросительная

Отрицательная

I         am Ving

Am    I      Ving?

I       am not (amn’t) Ving.

He

She    is Ving

It

         he

Is      she   Ving?

         it

He

She    is not (isn’t) Ving.

It

We

You    are Ving

They

         we

Are   you   Ving?

         they

We

You   are not (aren’t) Ving.

They

Примечание: Present Continuous Tense не употребляется со следующими глаголами:

to think (считать), to feel (чувствовать), to know (знать), to believe (верить), to remember (помнить), to understand (понимать), to see (видеть), to hear (слышать), to want (хотеть), to wish (желать), to love (любить), to like (нравиться), to prefer (предпочитать), to hate (ненавидеть).

EXERCISES

PATTERN I

I. Translate into English

1.  He is doing his morning exercises now.

2.  What are they speaking about?

3.  Why aren’t you wearing your dark glasses today?

4.  I am reading an interesting article now.

5.  You are not eating. What’s the matter?

6.  My parents are coming back next week.

7.  What are you going to treat him with?

8.  While the doctor is filling in my patient’s card, I’m checking my temperature.

9.  At present the nurse is checking my certificate of health.

II. Complete the sentences

Model: I can’t go out now because ___ (to rain heavily).

I can’t go out now because it is raining heavily.

1.  I can’t go to the cinema because ___ (to prepare for my competitive entrance examinations).

2.  She can’t phone her at the moment because ___ (to carry on an experiment).

3.  My fellow-students can’t leave the room because ___ (to take notes of the lecture).

4.  John can’t hear the phone because ___ (to listen to music).

5.  Mary can’t have a walk now because ___ (to sleep).