Урок-телемост "Москва - Лондон". Нестандартные формы проведения уроков

Страницы работы

Фрагмент текста работы

Урок-телемост «Москва - Лондон»

Нестандартные формы проведения уроков привлекают внимание учащихся, повышают их интерес к предмету и, как следствие, способствуют лучшему усвоению программного материала. Прежде чем предложить читателю сценарий урока-телемоста «Москва — Лондон», который проходил в VIII классе, расскажу о том, как мы готовились к этому уроку.

Я попросила школьников принести открытки, фотографии, альбомы, книги о Москве и Лондоне. Мы вместе отбирали самые интересные факты и иллюстрации, после чего многие из учеников получили задание подготовить небольшие монологические высказывания о заинтересовавших их фактах или иллюстрациях. Конечно, я помогала ребятам справиться с языковыми трудностями и прежде всего называла слова-реалии. Эти слова-реалии были затем написаны на доске с транскрипцией и переводом на русский язык, с тем чтобы все учащиеся могли их понимать и употреблять. Важно было добиться того, чтобы ученики не только произносили свой текст, но и слушали друг друга. С этой целью учитель предупреждал их, что в конце «телемоста» они выполнят несколько заданий, показывающих, насколько хорошо они поняли прослушанное.

Открытки и фотографии с подписями на английском языке мы поместили на двух стендах: «Москва» и «Лондон». Эти стенды были установлены по обеим сторонам от телевизора. Во время «телемоста» звучали соответствующие песни на русском и английском языках. Teacher. Hello, boys and girls! We are going to have some fun today. We are going to practise Satellite Link "Moscow — London". You have to imagine that you are Russian and English students on TV. It's up to you how you develop your roles. Everybody has an opportunity to express his or her opinion. I hope you'll find something interesting and new for yourselves. Let's start.

RP1:[1] Hello, welcome to Satellite Link "Moscow — London". Звучит песня «Это Москва» (Д. Тухма-нов — Л. Дербенев, И. Шаферан).

RP1. Let us take a sightseeing tour round Moscow. It is difficult to describe Moscow in a few words. And it is very difficult to see all the places of interest.

EP1:[2] As we know, Red Square and the Kremlin are the most interesting places in Moscow, aren't they?

RP1: Yes, right you are. The first place the tourists go to Moscow is the Kremlin. One can't imagine Moscow without

the Kremlin, which is the heart of the city. (Показывает иллюстрации.)

RP2 Originally the Kremlin was a fortress. Its walls are very high and thick.

ЕРг: Just like the Tower of London. It was a fortress, a royal palace and later a prison. It is a museum now. (Показывает иллюстрации.)

RP3 Among the historical monuments in the Kremlin are the famous Tsar-Bell and the Tsar-Cannon. They are the biggest bell and cannon in the world. The Tsar-Bell weighs over 200 tons and it was made by two Russian masters, Ivan Motorin and his son Mikhail in 1733—1735. The Tsar-Cannon is older than the Tsar-Bell. It was made in 1586 by Andrei Chokhov and it weighs 40 tons. The Tsar-Cannon is over 5 metres long.

(Показывает иллюстрации.)

EP3 And which is the most important tower of the Kremlin? RP3 The most important tower of the Kremlin is Spasskaya. It often serves as a symbol of the country. We can hear the chime of the Spasskaya Tower clock by radio.

EP3 Just like Big Ben in London, which is one of the most famous clocks in the world.

RP4: Red Square is one of the most important and beautiful sights. It is famous for the Historical Museum, St. Basil's

Cathedral and the Monument to Minin and Pozharsky. The

Monument was erected in 1818 to commemorate the liberation

-------------------------of the Russian land from foreign invaders. (Показывает

иллюстрации.)

ЕР: And when did the history of Moscow begin? RP4: The history

Похожие материалы

Информация о работе

Предмет:
Педагогика
Тип:
Методические указания и пособия
Размер файла:
109 Kb
Скачали:
0