Предтекстовые упражнения. Неопределенное местоимение, прилагательное

Страницы работы

Фрагмент текста работы

charts of the most popular American singers

c)  a musical group

d)  piano solos

2.   This Black singer is ...


a)  at the height of his fame

b)  well-educated

c)  accompanied by Ruth Brown

d)  Mister of America Title Winner


3.   Today Ray Charles is at the height ...


a)  of his eyesight

b)  of his way to the stage

c)  of his rhythm and blues

d)  manner


4.   His manner is often described as ...


a)  rhythm and blues

b)  rock’n’roll

c)  country

d)  jazz singing


Text 8

Предтекстовые упражнения

I. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод данных слов.

form                                образовать

Paul                                 Пол (имя)

keyboards                      клавишные

indicateуказывать

pass                                 проходить

significantзначительный

wonder worldстрана чудес

rhythm                            ритм

fluctuate                         колебаться, изменяться

drummer                        барабанщик

drum                               барабан

Послетекстовые упражнения

Прослушайте текст и выполните следующие упражнения.

I. Укажите правильные ответы на следующие вопросы.

1.   What kind of group is Uria Heep?


a)  a jazz band

b)  a folk group

c)  a rock group

d)  a heavy metal group


2.   When was Uria Heep formed?


a)  in 1965

b)  in 1970

c)  in 1975

d)  in 1980


3.   What was the title of their first album?


a)  Demons and Wizards

b)  Magician’s Birthday

c)  Very’eavy, Very’umble

d)  Wonderworld


4.   Where were they first successful?


a)  in Britain and in Germany

b)  in Germany

c)  in America

d)  both in Germany and America


II. Укажите номера вопросов, ответы на которые есть в тексте.

1.  Have there been any changes in the staff of the group?

2.  What musical instruments do the members of the group play?

3.  What were the former occupations of the musicians?

4.  Have any albums been gold?

5.  Has the group disintegrated once or twice?

6.  Did they make a tour around our country?

III. Закончите предложения в соответствии с содержанием текста.

1.   Uria Heep was formed ...


a)  in 1972

b)  in 1970

c)  in 1980

d)  in1962


2.   The title of their first album was ...

a)  “Demons and Wizards”

b)  “Magician’s Birthday”

c)  “Very ‘eavy, very ‘umble”

3.   They were first successful in ...


a)  in Germany and then America

b)  in Germany

c)  in America

d)  in America and then in Germany


4.   Unlike many other groups, Uria Heep ...

a)  has disintegrated more than once

b)  has not disintegrated

c)  has toured only around their native country

d)  has never been successful

5.   The group is mentioned in ...

a)  the world’s charts

b)  the “Encyclopedia of Rock”


AT THE DOCTOR’S

Text 1

Предтекстовые упражнения

I. Прослушайте и повторите за диктором.

[уu]

[eш]

only

famous

states

don’t

latest

same

know

abbreviation

place

II. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на слова, имеющие одинаковое звучание, но разное значение.

study     кабинет

study     изучать

see         видеть

sea         море

know     знать

no           нет

III. Прослушайте и повторите за диктором.

that’s

=    that is

isn’t

=    is not

don’t

=    do not

GOK

=    God only knows

IV. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод данных слов.

a chart

диаграмма, таблица

except

исключать; кроме

abbreviation

сокращение

familiar

хорошо известный

God only knows

только Бог знает

Послетекстовые упражнения

Прослушайте текст и выполните следующие упражнения.

I. Определите, какие из приведенных утверждений выражают основную мысль текста.

1.   The American doctor knew the methods of abbreviations.

2.   The American doctor understood the charts marked GOK.

3.   The American doctor used a new abbreviation.

4.   The British doctors use GOK when they don’t know the diagnosis.

II. Укажите номера предложений, которые соответствуют содержанию текста.

1.   An outstanding Russian doctor came to England to study the advanced methods of diagnosis.

2.   The Russian doctor knew the system of abbreviations.

3.   The American doctor didn’t know the abbreviation GOK.

4.   The British doctor couldn’t explain the meaning of the abbreviation.

III. Расположите предложения в соответствии с содержанием текста.

1.   The British doctor explained to him the meaning of GOK.

2.   The American doctor didn’t know the meaning of GOK.

3.   The system of abbreviation was understandable to the American doctor.

4.   A famous American doctor came to England to study the latest methods of the diagnosis.

IV. Закончите предложения согласно содержанию текста.

1.   A famous American doctor came ...


a)   to Russia

b)   to France

c)   to England


2.   When he looked at the charts he found that the system of abbreviations ...

a)   was familiar to him

b)   was understandable to him

c)   was unknown to him

3.   “What does this GOK mean?” he ...


a)   answered

b)   explained

c)   asked


4.   He decided to consult ...


a)   a British colleague about it

b)   an American colleague about it

c)   a Russian colleague about it


Text 2

Предтекстовые упражнения

I. Прослушайте и повторите за диктором.

[ò]

[u]

young

nothing

room

waiting

sitting

look

reading

good

II. Прослушайте и повторите за диктором.

I’ll = I shall

didn’t = did not

I’ve = I have

III. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод данных слов.

cough

кашель

calm

спокойный

headache

головная боль

unfasten

расстегивать

gloomy

мрачный

prescription

рецепт

except

исключая, кроме

heart

сердце

Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод предложений с конструкцией There is (were)’.

1.   There were other patients there.

Там были другие пациенты

2.   There is nothing the matter with you.

У вас все в порядке.

Послетекстовые упражнения

Прослушайте текст и выполните следующие упражнения.

I. Определите, какие из приведенных утверждений выражают основную мысль текста.

1.   A young healthy man was sitting in the waiting room of a doctor.

2.   The other ill patients were waiting for the doctor too.

3.   The young man tried to explain that there was nothing the matter with him and he came to get some prescription for his old uncle but the doctor didn’t listened to him.

II. Укажите номера предложений, которые соответствуют содержанию текста.

1.   A young man had a cough and he came to the doctor.

2.   There were other patients in the waiting room of a doctor.

3.   The young man unfastened his shirt and the doctor listened to his heart.

4.   The young man came to the doctor to get some prescription for his old aunt.

III. Расположите предложения в соответствии с содержанием текста.

1.   The doctor asked the young man to lie down and unfasten his shirt, as he wanted to listen to the patient’s heart.

2.   The young man was sitting in the waiting room of a doctor.

3.   The young man came to the doctor to get some prescription for his old uncle.

4.   The doctor looked at his patient and said, “Well, young man, you are not ill at all.”

IV. Закончите предложения согласно содержанию текста.

1.   A young man was sitting in the waiting-room of a ...


a)   doctor

b)   specialist

c)   surgeon


2.   Some patients had a cough, some had a cold in the head and some had a ...


a)   earache

b)   toothache

c)   headache


3.   The young man tried to speak but the doctor didn’t ...


a)   listen to him

b)   look at him

c)   ask him


4.   I’ve just come to get some prescription for my ...


a)   old aunt

b)   old uncle

c)   old friend


Text 3

Предтекстовые упражнения

I. Прослушайте и повторите за диктором.

Greeks

[gri:ks]

греки

Romans

[`rуumуnz]

римляне

Hygeia

[haш'dпi:у]

Гигия (собственное имя)

Asclepius

[уs`klepуs]

Асклепий (собственное имя)

II. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод данных слов.

healthy

[`helЕш]

здоровый

body

[`bщdш]

тело

unless

[уn`les]

если не, пока не

goddess

[`gщdшs]

богиня

pray

[preш]

молиться

III. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод пословицы.

A healthy mind in a healthy body. - В здоровом теле здоровый дух.

Послетекстовые упражнения

Прослушайте текст и выполните следующие упражнения:

I. Определите, какие из приведенных утверждений выражают основную мыль текста.

1.  We are healthy when all parts of our bodies and our minds work together properly.

2.  The Greeks prayed Hygeia to give them good health.

3.  The Romans said of health, “A healthy mind in a healthy body.”

4.  It is possible to help the body to work at its best.

II. Укажите номера предложений, которые соответствуют содержанию текста.

1.   We cannot be happy unless we feel well.

2.   The ancient Greeks knew the value of good health.

3.   Hygeia was the daughter of Asclepius.

4.   We have good health when our bodies and our minds are able to work to their limits.

III. Расположите предложения в соответствии с содержанием текста.

1.   Many people will say, “Good health means not being ill.”

2.   The body does a great deal to take care of itself.

3.   But health is more than not being ill.

4.   An understanding of mental health is also important.

IV. Закончите предложения согласно содержанию текста.

1.   Hygeia is the goddess of ...


a)   health

b)   disease

c)   medicine


2.   Asclepius is the god of ...


a)   health

b)   disease

c)   medicine


3.   Good health is something ...


a)   best

b)   positive

c)   important


4.   A healthy mind in a healthy ...


a)   body

b)   medicine

c)   rule


Text 4

Предтекстовые упражнения

I. Прослушайте и повторите за диктором.

I’ve     I have

isn’t        is not

It’s      It is

didn’t     did not

II. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод данных слов.

trouble

беспокоить, тревожить

feverish

лихорадочный, возбужденный

flu

грипп

contagious

заразный

disease

болезнь

prescription

рецепт

medicine

лекарство

cough

кашель

intention

намерение

to ease suffering

облегчить страдание

III. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание, что объектный инфинитивный оборот переводится дополнительным придаточным предложением с союзами ‘чтобы’, ‘что’, ‘как’.

I expect you to follow all my instructions.

Я надеюсь, что Вы последуете всем моим инструкциям.

IV. Прослушайте предложение и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод предложения с глаголом в Present Perfect Continuous.

How long have you been feeling this way?

Как долго вы так себя чувствуете?

Послетекстовые упражнения

Прослушайте текст и выполните следующие упражнения.

I. Определите, какие из приведенных утверждений выражают основную мысль текста.

1.   The patient has got a cough and a headache.

2.   The flu is a very contagious disease.

3.   The doctor writes out a prescription.

4.   If the patient follows all the doctor’s instructions he will be well again in a week.

II. Укажите номера предложений, которые соответствуют содержанию текста.

1.   The patient has got a headache and a toothache.

2.   The patient’s temperature was 38.2.

3.   The patient called the doctor yesterday.

4.   The doctor wrote out a prescription. The medicine was for the patient’s headache.

5.   If the patient doesn’t feel better in a week he’ll call the doctor again.

III. Расположите предложения в соответствии с содержанием текста.

1.   The patient will try to follow the doctor’s piece of advice.

2.   The doctor tries to do the best to help his patient.

3.   The patient’s temperature has not been normal since yesterday.

4.   The patient thanks the doctors for his intention to ease his suffering.

IV. Закончите предложения согласно содержанию текста.

1.   I’ve got a cough and a ...


a)  headache

b)  flu

c)  disease


2.   I’ll write out a ...


a)  medicine

b)  instruction

c)  prescription


3.   You can buy the medicine at the nearest ...


a)  surgery

b)  chemist’s

c)  doctor’s


4.   I’m all ...


a)  feverish

b)  contagious

c)   well


Text 5

Предтекстовые упражнения

I. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на произношение связывающего звука [r] между словами.

a pen or    a pencil                   for    a week           A member   of

a new book or  an old one        There  are            Here    it is.

II. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод степеней сравнения прилагательных.

good      better     best

хорошо       лучше      самый лучший

late         later       latest

поздно         позднее   самый поздний

Better late than never. - Лучше поздно, чем никогда.

III. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод данных слов.

band

оркестр

throatache

боль в горле

bandsman

оркестрант

drum

барабан

sly

хитрый

sick-leave

больничный лист

Послетекстовые упражнения

Прослушайте текст и выполните следующие упражнения.

I. Выберите заголовок к тексту.

1.   A serious illness

2.   A sly bandsman and a simple surgeon

3.   An important question after the event

II. Укажите номера утверждений, которые не соответствуют содержанию текста.

1.   The bandsman suffered from a bad throatache.

2.   The surgeon gave the bandsman a sick-leave for a week.

3.   The bandsman could not play his instrument because of his illness.

4.   A week later the surgeon met the patient who was not ill at all.

III. Укажите номера вопросов, ответы на которые есть в тексте.

1.   When did the bandsman come to the surgeon?

2.   Did the bandsman ask for a sick-leave?

3.   What medicine did the surgeon prescribe?

4.   Where did the surgeon meet his patient?

5.   What instrument did the bandsman play in the band?

IV. Закончите предложения, согласно содержанию текста.

1.   The bandsman was recommended ...


a)  to stay in bed for a week

b)  to have a little rest for a week or so

c)  to keep to a diet


2.   Let me see your ...


a)  tooth

b)  head

c)  throat


3.   You’ll be all right in a ....


a)   day or two

b)   month

c)   week


4.   “That’s good,” said the ...


a)   bandsman

b)   surgeon

c)   man


Text 6

Предтекстовые упражнения

I. Прослушайте слова и выражения и повторите их за диктором.

[ò]

[ûn]

during

sitting

commission

condition

anything

morning

permission

attention

looking

meeting

discussion

production

II. Прослушайте и повторите за диктором. Обратите внимание на перевод данных слов и словосочетаний.

to celebrate

праздновать

a chart

таблица

to complain of

жаловаться на

helpless

беспомощный

imaginary

мнимый

to recognize

узнавать

resourceful

находчивый

short sighted

близорукий

to be surprised

быть удивленным

could hardly see

мог едва различать

to find a way out

найти выход из положения

III. Прослушайте и запомните перевод данных выражений.

to join the army

поступать на военную службу

to be fit for military service

быть пригодным к службе в армии

to celebrate good luck

by going to the cinema

отпраздновать удачу походом в кино

but seeing that

но увидев, что

Послетекстовые упражнения

Прослушайте текст и выполните следующие задания.

I. Выберите заголовок к тексту.

1.   Service in the army

2.   A way out of the situation

3.   The train to New York

4.   Celebration of good luck

II. Укажите номера вопросов, на которые нет ответов в тексте.

1.   When did the story happen?

2.   Did the man want to join the army?

3.   What did the man tell the medical commission about his illness?

4.   How old was the man?

5.   How did the man celebrate his good luck?

6.   What film did the man and the medical officer

Похожие материалы

Информация о работе