Электронная картографическая система (ECS): Эксплутационные требования, методы тестирования и требуемые результаты тестирования, страница 3

an action which is achieved by hard -key, soft-key or voice actuation, includi ng any necessary

cursor movement.

3.29

operational display area

an area of the display used to graphically present chart and radar information, excluding the

user dialog area. On the ECS display this is the area of the ECS database presentation.

3.30

past track

are equally time -spaced past position marks of a tracked or reported target and own ship.

The co-ordinates used to display past positions may be either relative or true.

3.31

primary means of navigation

the method(s) or system used to plan and monitor a ship’s voyage, using up-to -date nautical

charts and publications and meeting the maritime Administration’s requirements for safe

navigation.

3.32

radar

a system which complies with the requirements of IMO resolution MSC. 64(67) Annex 4. or

MSC.192(79).*

3.33

RNC (raster navigational chart)

a facsimile of a paper chart originated by, or distributed on the authority of, a government

authorised hydrographic office. RNC may mean either a single chart or a collection of charts.

The RNC product specification is contained in I HO Special Publication No 61

3.34

relative motion mode

a display mode in which own ship remains stationary, while all charted information and

dynamic data such as radar targets move relative to own ship.

3.35

SDME (speed and distance measuring equipment)

a speed and distance measuring device, or other means, to indicate speed and distance

through water which complies with the requirements of IMO res.A.824(19) as amended by

MSC 96(72)*.

3.36

SENC (system electronic navigational chart)

a database resulting from the tran sformation of the ENC and ENC updates by type-approved

software, and other data added by the mariner. It is this database that is actually accessed for

the display generation and other navigational functions, and is the equivalent of an up-to-date

paper ch art. The SENC may also contain information from other sources.

3.37

SENC Direct Distribution

an optional distribution mechanism in addition to the standard ENC distribution, the data

content of the ENC may be distributed by an HO via service providers in a proprietary SENC

format. The onshore ENC to SENC conversion must be performed using ECDIS type

approved software.

3.38

standard display

the ECS database information that shall be shown when a vector format ECS database is first

displayed on ECS. The level of the information it provides for route planning or route

monitoring may be modified by the mariner according to the mariner’s needs.

3.39

TCPA (time to closest point of approach)

the time to go before a tracked target is expected to pass own ship at its close st distance.

3.40

THD (transmitting heading device)

a system which complies with the requirements of ???.

3.41

true motion mode

a display mode in which own ship and other dynamic data such as radar targets move relative

to the true geographic position of charted information.

3.42

user dialog area

an area of the display consisting of data fields and/or menus that is allocated to the

interactive presentation and entry or selection of operational parameters, data and commands

mainly in alphanumeric form.

3.43

working database

a database containing the ECS database along with additions, changes and updates to the

ECS database.

4. ОСНОВНЫЕ ТРЕБОВАНИЯ

4.1 Стандарт МЭК 60945

ECS должна удовлетворять следующим требованиям Стандарта IEC 60945, за исключением спорных требований.

Требования IEC 60945

Класс А

Класс В

Класс С

Общие

Х

Х

Х

Дизайн и управление

Х

Х

Питание

Х

Х

Срок службы и устойчивость к действиям окружающей среды

Х

Х

Х

Помехозащищенность

Х

Х

Х

Безопасность

Х

Х

Х

Техническое обслуживание

Х

Х

Х

Руководство по эксплуатации

Х

Х

Х

Маркировка и обозначение?

Х

Х

4.2 Источник питания

Классы А, В

ECS должна иметь основной источник питания. Эти требования  не относятся к дополнительному источнику питания.

Если основной источник питания ECS отключится на время не более 45 сек, ECS должна восстановить свою работоспособность автоматически без вмешательства оператора (кроме восстановления питания). Когда работоспособность восстановится, все установки, маршруты, пункты назначения, масштаб и экран дисплея должны быть как до отключения питания, за исключением пунктов на которые могло повлиять изменение данных от внешних устройств.

4.3 Диагностика

Классы А, В, С

ECS должна включать несколько автоматических и ручных проверок оборудования и программного обеспечения. Производитель должен проинформировать пользователя о возможностях диагностирования неисправностей.

Соответствие методов и требуемых результатов тестирования

Параграф 4

Параграф 6

4.1

6.2

4.2

6.14

4.3

6.3а

5. Технические требования

5.1 Электронные карты

ECS соответствует требованиям  классов А, В или С только тогда, когда она работает с одобренной электронной базой данных.

ECS должна иметь тип одобренный для работы с одной или несколькими из следующих баз данных:

-  ENC и/или встроенные ENC (может включать опцию SENC Direct Distribution, описанную  IHO Technical Resolution A3.11) ;

-  Выбранные части ENC и/или встроенной ENC, выполняющие минимальный объем  для базы данных ECS указанный в Приложении А;

-  RNC;

-  Стандартная база данных, полученная на основе Навигационных карт и Руководств для плавания в соответствии со стандартом  ISO 19379.

5.1.1 Отображение информации на дисплее.

Классы А, В

ECS должна иметь возможность отображать следующую информацию из базы данных ECS:

-  Производителя базы данных ECS и создателя (-лей) источника карт в базе данных ECS если они различны.