Местоимения (The Pronoun), страница 2

                                 What is it?

Но также может употребляться в значении кто?, когда обозначает профессию.

What are your friends?                                        They are doctors.

Кто ваши друзья?                                              Они врачи.

Местоимения what? (какой?), whose?  (чей?), which? (который?), являясь в предложении определениями, всегда стоят непосредственно перед определяемым словом.

                               Whose certificate is this?

                               What test have you done?

6.  Относительные местоимения соединяют главные и придаточные предложения в сложноподчиненных определительных предложениях.

                                    The doctor whose patient is my friend, went to London.

                                     Nobody know what it means.

                                     The task which the students carry out is very interesting.

7.  Неопределенные местоимения употребляются для обозначения неопределенного количества предметов или вещества. Они обычно являются определениями к существительным и стоят вместо артикля. 

                                     Is anybody absent today?

                                     I have little time left.

                                     Give me some tea, please.

Ex. 1.   READ THE MODEL

MODEL 1:   Let (him, us, her, them) do something.

              f.e.  Let me look through this book.

                     Let him examine this patient.

Ex 2.     PUT IN THE PROPER FORM OF THE PRONOUN.

1.  Let  ... introduce Nick. (me, my, I)

2.  He is ... fellow student. (our, his, my)

3.  We are friendly with ... as we are greatly interested in the same subject. (her, we, him)

4.  The students of ... group like to go in for spots. (yours, them, our)

5.  We are future doctors. ... duty will be to treat people. (who, ourself, our)

6.  All of ... attend classes in Biology (we, our, us)

7.  ... of the students belong to ... scientific circles. 1) Any, some, no. 2) his, our, my.

8.  Help ... if you want something to drink. (himself, your, me, yourself)

9.  Don’t hurry! We have ... time before the train comes in. (many, few, much)

Ex. 3.     ANSWER THE QUESTIONS:

1.What are you? 2. Who is your friend? 3. Who lives in Gomel? 4. Some of the students are very serious, aren’t they? 5. Who is friendly with all the students of your group? 6. Whose address is this? 7. Which of you knows English well? 8. Whose health certificates are those? 9. I have lost my pen, may I take yours?

Ex. 4.    OPEN THE BRACKETS.

1. (Наш) friend is a doctor. (Он) carries on research work in medicine. (Он) devotes all (его) free time to (ей). 2. There are (много) sportsmen among (нас). 3. All (наши) students take notes of the lectures in Anatomy. 4. (Кто) of you studied French? 5. (Они) know about it (сами). 6. Do (вы) belong to (каком-нибудь) scientific circle? 7. (Чей) friend is an economist? 8. (Мы с другом) take an active part in the Institute social life. 9. (Эта) pen is bad, take (другая) one if you want.

Ex. 5.     TRANSLATE FROM RUSSIAN INTO ENGLISH:

1.Через шесть лет мы сдадим экзамены и станем врачами. 2. Вы знаете этого врача? – Да, я знаю его и медсестру, с которой он работает. 3. Его дядя работает в больнице, а она – в университете. 4. Мы сами знаем как пройти к мединституту. 5. Кто этот мужчина? – Он брат нашего однокурсника. 6. Кто эти девушки? – Они студентки Гомельского медицинского института. 7. Кто из вас интересуется анатомией? – Мы все интересуемся анатомией. 8. У нас сегодня много работы. 9. Она ничего не написала в ее контрольной работе.

Ex. 6.    MAKE UP YOUR OWN STORIES, USING PRONOUNS:

1.  My friend is a student.

2.  I have got a big Family.

3.  Who do these things belong to?

-  Textbook - him, her, them, us, all of us.

-  Certificate of health – us, him, her, somebody.

-  Notes of the lectures – us, them, nobody.

Ex. 7.     PUT THE FOLLOWING SENTENCES INTO NEGATIVE AND INTERROGATIVE FORMS:

1.  There are some hospitals in our city.

2.  They have written something.

3.  She has given them some money.

4.  The students have taken some English book from their friends.

5.  He was reading something.

6.  Somebody lives in this palace.

7.  There is some ice in the glass.

8.  Everyone wants to see him.

9.  There was somebody in the street.

Ex. 8.      PUT IN “SOMEWHERE, ANYWHERE, NOWHERE OR EVERYWHERE”:

1.  Yesterday I left my gloves ... and now I can’t find them ... .

2.  You must go ... next spring to have a good rest.

3.  Did you go ... last Friday.

4.  Let’s go ... . It is very warm. I don’t want to stay at home in such fine weather.

5.  It is spring now. A lot of flowers are ... .

6.  I can’t find my keys. I always put them ... and then look for them for hours.

7.  Did you go ... yesterday? – No, I went ... .

Ex. 9.      TRANSLATE FROM RUSSIAN INTO ENGLISH:

1.  Мы слышали эту новость повсюду.

2.  Она где-то недалеко отсюда.

3.  Кто-нибудь хочет заниматься спортом?

4.  Дайте мне, пожалуйста, что-нибудь почитать.

5.  Я никого не знаю в этом городе.

6.  Боб живет где-то в этом районе.

7.  Никто ничего не знает о конкурсных вступительных экзаменах.

8.  В городе много парков. Везде деревья и цветы.

9.  В доме есть кто-нибудь? – Да, там кто-то есть.

10.  Мой друг знал всех, кто присутствовал на конференции.

11.  Расскажите нам все о вашей научной работе.